Dobry specjalista to najlepsza pomoc dla rozwoju Twojego biznesu.

Osoby zakładające swoją pierwszą firmę, często robią to z pasji. Działalność, która jest oparta o hobby i zainteresowaniach to bardzo dobry pomysł. Jednak prowadzenie firmy, to również zajęcia, które niekoniecznie musisz lubić. Z czasem mogą spowodować, że po dziurki będziesz miał prowadzenia biznesu.

Inni początkujący przedsiębiorcy uważają, że wszystko mogą robić sami. Takie jednak podejście, może doprowadzić do szybkiego wypalenia zawodowego.

Potrafisz szyć, piec ciasta, jesteś pasjonatem samochodów. Świetnie, to już znakomity punkt wyjścia do otwarcia firmy. Jednak prowadzenie biznesu, jest oparte nie tylko na usłudze, którą dajesz swoim klientom. Jeśli nie lubisz księgowości, planowania czy rozliczania rachunków, czeka Cię droga przez męki.

Rozwiązaniem tego problemu, jest zatrudnienie osób, odpowiedzialnych za wykonywanie poszczególnych czynności za Ciebie, tak abyś mógł się skupić jedynie na swojej docelowej pracy, w której jesteś najlepszy!

Pracownik? Przecież mnie nie stać!

Zatrudnienie pracownika wiąże się z wieloma kosztami. Od szkolenia i wdrożenia w cele i założenia firmy, po opłaty składek do ZUS. Specjaliści się cenią. Nie ma co ukrywać, że zatrudnienie księgowego czy specjalisty od marketingu to wydatek rzędu 3-4 tysięcy netto miesięcznie.

Nie każdą firmę, szczególnie dopiero raczkującą stać na taki wydatek. Rozwiązaniem jest podpisanie umowy o współpracę z agencją, firmą czy freelancerem.

Która z tych opcji jest najlepsza? To zależy. Jak skłaniam się ku freelancerom, którzy z mojego doświadczenia, bardziej angażują się w pracę.

Przejdźmy więc do konkretów.

Jakich specjalistów powinieneś mieć pod ręką?

1. księgowy

Ktoś musi prowadzić księgi, wyliczenia, przygotowywać rozliczenia dla Urzędu Skarbowego, itd. Większość przedsiębiorców nie robi tego samemu. Dlaczego? Powody są dwa. Pierwszy jest dość oczywisty. Po prostu się na tym nie znają i nie lubią! Nauka księgowości to bardzo żmudne zajęcie, wymagające sporo czasu. Poza tym przepisy ciągle się zmieniają. Nauczyć się więc to jedno, a ciągle śledzić na bieżąco przepisy- drugie. Trzeba naprawdę to lubić. Po drugie zatrudnienie księgowego, zdejmuje z barków przedsiębiorcy część odpowiedzialności, za możliwe błędy w rozliczeniach.

Ile to kosztuje? 

Za księgowość możemy rozliczać się za ilość dostarczonych faktur bądź stałą kwotą ustaloną w umowie. Małe firmy nie powinny za te usługi płacić więcej niż 300 zł netto miesięcznie.

2. Doradca podatkowy

Bardzo często usługa doradztwa podatkowego jest połączona z księgowością. Jeśli w Twoim przypadku jest inaczej, musisz znaleźć specjalistę od podatków. Nieraz przekonasz się, że pomoże Ci on zaoszczędzić sporo pieniędzy i nie wpaść w tarapaty.

Ile to kosztuje?

Z doradcą podatkowym nie trzeba podpisywać umowy na stałe. Wystarczy raz na kilka miesięcy skorzystać z jego usług i ustalić odpowiednią strategię. Koszt godzinnego spotkania i porady to 150-300 zł, w zależności od renomy radcy i miasta w jakim prowadzisz działalność.

3. Specjalista od reklamy i marketingu

Dziś kluczem do dobrej reklamy są działania w sieci. Moje doświadczenie pokazuje, że najwięcej zleceń otrzymuję z reklamy w google i pozycjonowania oraz polecenia przez zadowolonych klientów. Obecność w internecie jest więc niezbędna, aby rozwinąć biznes. Dobry specjalista sprawi, że setki osób miesięcznie będą odwiedzać Twoją stronę czy profil w mediach społecznościowych.

Ile to kosztuje?

W tym przypadku przede wszystkim stawiam na freelancerów, z którymi rozliczam się za wyniki. Np. gdy moja firma znajdzie się w pierwszej piątce wyników w google. Jeżeli firma, którą zatrudniasz nie godzi się na takie rozliczenie- poszukaj innej. Jest to bardzo uczciwy sposób rozliczenia dla obydwu stron. Na reklamę początkująca firma powinna przeznaczyć sporą kwotę. Koszty jednak związane z założeniem i prowadzeniem działalności, nie pozwalają większości przedsiębiorców, inwestowania takich nakładów, jak by chcieli. Zupełne minimum, dzięki któremu osiągniemy zadowalające wyniki to 300 zł miesięcznie.

4. Copywriter

Copywriter to osoba zajmująca się pisaniem tekstów na zamówienie. Jest ściśle powiązania z marketingiem. Jeżeli chcesz aby Twoja strona internetowa przyciągnęła jak najwięcej klientów, a dodatkowo treści w niej zawarte były napisane poprawnie, rzeczowo i w oparciu o zasady SEO (wpływające na pozycjonowanie strony) powinieneś znaleźć takiego specjalistę. Treści w internecie są miliony. Twoja strona musi więc się wyróżniać, posiadać rzetelne i interesujące treści. Jeżeli chcesz przyciągnąć klientów najlepszą treścią, zapoznaj się z moją ofertą w zakładce Copywriting.

Ile to kosztuje?

Formą rozliczenia z copywriterem często jest płatność za długość tekstu. Specjaliści podają cenę za 1000 znaków ze spacją (zzs). Inni wyceniają każde zlecenie osobno. Ja używam obydwu sposobów. Proste teksty to koszt między 10-20 zł netto za 1000 znaków. Teksty specjalistyczne osiągają ceny do 80 zł za 1000 zzs. Jeszcze droższe są teksty w języku angielskim. Warto zamówić u copywritera pakiet tekstów (np. opis kategorii na stronę +kilka artykułów+ tekst na ulotkę), wtedy można liczyć na niemałe zniżki.

Jeżeli do marketingu zatrudniasz agencję, możesz usługę copywritingu mieć już zawartą w cenie. Jednak jest ona wtedy dużo wyższa. Część agencji ma swoich „pisarzy”, jednak duża ich część zleca pisanie contentu freelancerom z zewnątrz. Narzucają odpowiednią, dodatkową marżę i sprzedają Tobie gotowy produkt. Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej samemu znaleźć copywritera, z którym chce się współpracować.

5.Prawnik

Pomoc prawnika może okazać się niezbędna w wielu przypadkach. Przy tworzeniu umowy, czy gdy klient nie chce zapłacić za nasze usługi. Prawnika, podobnie jak w przypadku doradcy podatkowego, nie trzeba zatrudniać na stałe. Warto jednak już na początku działalności, rozejrzeć się za odpowiednią osobą. W razie problemów, nie będzie czasu na gorączkowe poszukiwania. Mogą one kosztować wiele nerwów i pieniędzy.

Ile to kosztuje?

Nie ma co ukrywać, że dobry prawnik się ceni. Stawka godzinowa to 200-300 zł. Ja skorzystałam z usług firmy, która oferuje stałą opiekę. Opłata miesięczna wynosi 500 zł. Fajna opcja dla firm, które podpisują dużo umów narzuconych przez klientów. Polecam również w branżach o wysokim ryzyku niewypłacalności za usługi, takich jak budowlanka.

Jak widać nie trzeba wydawać majątku, aby mieć pod ręką pomoc kilku kluczowych specjalistów. Warto przeznaczyć na ich usługi nawet tysiąc złotych miesięcznie, aby spać spokojnie i nie martwić się o mniej przyjemne aspekty prowadzenia działalności.

Poprzedni artykułCzym jest rozwój osobisty?
Następny artykułNajlepsze książki i blogi o Japonii
Część! Nazywam się Aneta i jestem maniakalnym odkrywcą! Na moim blogu przeczytasz o podróżach, cudownych miejscach jakie zwiedziłam i poradach podróżniczych. Znajdziesz tu tylko praktyczne porady jak poradzić sobie z prowadzeniem własnego biznesu i jak ciągle udoskonalać siebie. Pracuję na swoim od 6 lat i za nic nie wróciłabym na etat! Najważniejsze dla mnie to pisać bez mydlenia oczu i pokazywania świata w krzywym zwierciadle. Jak coś jest do kitu, to nie ubiorę tego w sukienkę w kwiaty - tego możesz być pewien! Moją miłością są podróże. W wolnych chwilach czytam, nałogowo sprawdzam ceny lotów w wyszukiwarkach, gram w gry planszowe z rodziną i gotuję (choć nie bardzo umiem). Mam jedną misję - obudzić w Tobie odkrywcę!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz!
Wpisz swoje imię